“دولت عراق در اجرای توافق‌نامه‌ی “شنگال” سهل‌انگاری می‌کند”

"دولت عراق در اجرای توافق‌نامه‌ی"شنگال" سهل‌انگاری می‌کند"

توافق‌نامه‌ی شنگال در ٩ اکتبر ٢٠٢٠ میان دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق امضا شد.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق می‌گوید؛ یک نیروی غیرقانونی و خارج از قانون شنگال (سنجار) را اشغال کرده و اجازه نمی‌دهد وضعیت این شهر به حالت عادی برگردد تا شهروندان بتوانند به‌سر خانه و زندگی خود بازگردند و همچنین دولت عراق نیز برای اجرای توافق‌نامه شنگال هیچ اقدامی انجام نداده است.

مهما خلیل، نماینده‌ی پارلمان عراق در مصاحبەایی با رسانەهای جنوب کوردستان گفت: “هرچند السودانی به هیئت وزارت امور خارجه آمریکا قول داده است که تمام تلاش خود را برای اجرای توافق‌نامه‌ی شنگال به طور جدی انجام دهد، این توافق‌نامه هنوز اجرایی نشده است”.

این نماینده‌ی پارلمان عراق گفت: “یک دست خارجی پشت تنش ها در شنگال وجود دارد و یک نیروی غیرقانونی این منطقه را اشغال کرده است. وزارت مهاجرت و پناهندگان عراق خواستار بسته‌شدن اردوگاه  آوارگان در اقلیم کوردستان و عراق شده است.” ماهم به هیچ وجه از بستن اردوگاه‌ها و بازگرداندن آورگان به زور موافق نیستیم.

وی تاکید کرد که حضور پ.ک.ک و نیروهای حشد الشعبی در شنگال اجازه نمی‌دهد اوضاع این منطقه به حالت عادی بازگردد. ما به عنوان پارت دموکرات کوردستان در پارلمان عراق فشار خود را افزایش خواهیم داد و دائما بر اجرای توافق تاکید می‌کنیم.

عذرا ضیا، جانشین  وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در امور امنیت مدنی، دموکراسی و حقوق بشر، ٢١ فروردین ۱۴۰٣ در یک کنفرانس خبری در “لالش” (مرکز روحانیت ایزدی‌ها) گفت: “ما دولت عراق را تشویق کرده‌ایم تا در انتصاب فرماندار شنگال، ایجاد نیروی پلیس محلی و بازسازی پیشرفت‌های محسوسی داشته باشد و استقرار پرسنل خدماتی تأمین مالی بشود.”

جانشین  وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در امور امنیت مدنی، دموکراسی و حقوق بشر گفت: «ما دولت عراق را تشویق کرده‌ایم تا به نگرانی‌ها درباره‌ی نقش شبه‌نظامیان در مناطق آزاد شده از داعش مانند شنگال، دشت نینوا و سرزمین‌های دیگر اقلیت‌های در جامعه‌ی عراق رسیدگی کند.

وی تأکید کرد که تأثیر منفی گروه‌های شبه‌نظامی بر امنیت و ثبات جوامع مانع از بازگشت آوارگان می‌شود و از توسعه‌ی اقتصادی در منطقه جلوگیری می‌کند. حل این موضوع راهکاری است تا ایزدی‌ها و دیگر آوارگان بتوانند به سلامتی و با آرزو خود به خانه‌هایشانان باز گردند.

توافقنامه‌ی “شنگال” ٩ اکتبر ٢٠٢٠ بین دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان  با نظارت مصطفی کاظمی نخست‌وزیر وقت عراق در بغداد در 6 ماده به شرح زیر امضا شد:

1ـ انتخاب فرماندار جدید.

2ـ دولت فدرال مسائل امنیتی را مدیریت می‌کند.

3ـ  جذب۲۵۰۰ نفر از مردم شنگال و پناهندگان و ایجاد نیروی جدید انتظامی.

4ـ  پایان دادن به حضور پ‌ک‌ک و همه‌ی گروه‌های مرتبط با آن۵

5ـ هیچ یک از اعضای پ‌ک‌ک نباید در نیروی امنیتی جدید استخدام شوند

6ـ اربیل و بغداد باید بازسازی و اداره‌ی شنگال را هماهنگ کنند.