گرانی شدید مواد خوراکی در ایران؛ قیمت رب گوجه فرنگی تا ۳۴ هزار تومان افزایش یافت

گرانی شدید مواد خوراکی در ایران؛ قیمت رب گوجه فرنگی تا ۳۴ هزار تومان افزایش یافت

“گرانی کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت، مرغ و … اظهر من الشمس است دولت به این کالاها ارز ترجیحی می‌دهد اما مصرف کننده آن را‌ به قیمت بازار آزاد می‌خرد؛ این پول کجا می‌رود؟”

در حالی که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به ۲۶ تا ۳۴ هزار تومان در مراکز خرده فروشی خبر داده، مصطفی دارایی نژاد رییس اتحادیه بارفروشان تهران روز یکشنبه گفت: گرانی رب گوجه فرنگی تابعی از گرانی گوجه نیست و باید گرانی این محصول را در مناسبات کارخانه داران جست وجو کنیم.

دارایی نژاد  در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا، گرانی اخیر رب گوجه فرنگی را تابعی از افزایش نرخ و نبود گوجه در بازار ندانست و افزود: کارخانه داران رب گوجه فرنگی، گوجه مورد نیاز خود را قبل از گرانی و کمبود این محصول خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: ۵ ماه پیش نرخ گوجه درجه یک کیلویی ۵ هزار تومان بود و گوجه ربی کیلویی ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان خرید و فروش می شد. پس می توان نتیجه گرفت که نسبتی بین گرانی رب و گرانی گوجه وجود ندارد و گرانی اخیر را باید در مناسبات کاری کارخانه داران جست و جو کرد.

همچنین به گفته وی، روند صادرات گوجه فرنگی کند شده است چراکه کشورهای حوزه خلیج فارس که عمده خریداران این محصول هستند بیشتر خریدار گوجه فرنگی درجه یک گلخانه ای هستند و خریدار گوجه هوای آزاد ما نیستند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت گوجه‌فرنگی در مناطق شهری، نسبت به یک سال قبل بیش از ۱۰۴ درصد افزایش داشته و از حدود سه هزار و ۹۷۰ تومان در مهر ۱۳۹۹ به بیش از ۸ هزار و ۱۰۹ تومان در شهریور امسال رسیده است. متوسط قیمت خیار نیز افزایشی حدودا ۶۵ درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که پیشتر اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در یکسال اخیر نوسانات چشمگیری نداشته است، گفت: گرانفروشی رب به بهانه افزایش قیمت گوجه فرنگی قابل قبول نیست.

اسدالله کارگر در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به ۲۶ تا ۳۴ هزار تومان در مراکز خرده فروشی و مطرح شدن این ادعا که افزایش قیمت گوجه فرنگی منجر به این اتفاق شده است، گفت: قیمت گوجه فرنگی در یکسال اخیر نوسانات چشمگیری نداشته و این صحبت‌ها بهانه‌ای برای گرانفروشی است.

وی تاکید کرد: ممکن است گاهی به دلیل تعطیلات مقطعی، قیمت گوجه فرنگی نوساناتی را تجربه کرده باشد اما این نوسانات چشمگیر و قابل توجه نبوده که بتواند قیمت رب را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان گران کند.

اما محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز یکشنبه در دیدار با کارکنان بیمه سلامت استان کرمان، گفت: گرانی کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت، مرغ و … اظهر من الشمس است گفت: ما به این کالاها ارز ترجیحی می‌دهیم اما مصرف کننده آن را‌ به قیمت بازار آزاد می‌خرد؛ این پول کجا می‌رود؟

پورابراهیمی بیان کرد: مافیای واردات و کسانی که از این جریان سوءاستفاده می‌کنند و میلیاردها تومان از منابع ملت را به جیب می‌زنند، روسای جمهور و دولت‌ها را می‌ترساندند و جلوی اصلاح این رویه را می‌گیرند که این کار را نکنید و خطرناک است.

وی با اشاره به نرخ تورم کالاهای اساسی و غیراساسی در کشور عنوان کرد: نرخ تورم کالاهای اساسی در کشور با تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود سه برابر کالاهای غیراساسی بوده و این فاجعه است؛ چرا می‌خواهیم به این رویه ادامه دهیم؟

افزایش قیمت مواد خوراکی در ایران در حالی است که به گفته  حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.

منبع: خبرگزاری فرانسە