اقدامات آمریکا برای ممانعت از ورود دلار از عراق به ایران

اقدامات آمریکا برای ممانعت از ورود دلار از عراق به ایران

پس از اعمال دستور العمل‌های جدید، حدود 80 درصد از معاملات دلاری روزانه بانک‌های عراقی متوقف شده است

روزنامه «وال استریت ژورنال»، در گزارشی نوشت که وزارت خزانه‌داری آمریکا اقداماتی در رابطه با جلوگیری از پولشویی ‌و فعالیت غیر قانونی برخی بانک‌های تجاری عراق برای انتقال دلار به ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم انجام داده است.

مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند که کاهش ارزش دینار عراق و افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای وارداتی به تغییر سیاست وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی آمریکا در رابطه با عراق باز می‌گردد.

گزارش وال استریت ژورنال افزوده که بانک مرکزی آمریکا از نوامبر سال گذشته دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای بر معاملات مالی بانک‌های تجاری عراق اعمال کرد و خواستار هماهنگی نظام بانکی عراق با سیستم نقل و انتقالات پولی بین‌المللی شده است.

بنا به گزارش مذکور، پس از اعمال دستور العمل‌های جدید، حدود 80 درصد از معاملات دلاری روزانه بانک‌های عراقی متوقف شده است. حجم این معاملات بیش از 250 میلیون دلار در روز بوده است.

دلیل اصلی توقف اکثر نقل و انتقالات مالی، نبود اطلاعات دقیق از مقصد این پول‌ها و فقدان شفافیت در معاملات مالی اعلام شده است.

گرانی در عراق

با کاهش عرضه دلار، ارزش دینار عراق حدود 10 درصد برابر دلار آمریکا کاهش یافت و قیمت کالاهای اساسی وارداتی مانند تخم مرغ، آرد و روغن خوراکی به‌شدت گران شد.

مقامات ذی‌ربط آمریکایی تاکید کردند که دستورالعمل‌های سختگیرانه بر انتقال الکترونیکی دلار توسط بانک‌های خصوصی عراق، اقدامی جدید نبوده و از نوامبر سال گذشته و پس از دو سال گفتگو و برنامه‌ریزی میان بانک مرکزی آمریکا و عراق اجرا می‌شده است.

این مقامات اشاره کردند که افزایش قیمت دلار در عراق به اجرای سیاست‌های مالی جدید ارتباطی ندارد.

به گفته مسئولان آمریکایی، رویکرد و سیاست‌های اخیر مانع سواستفاده طرف‌های بدخواه از نظام بانکی عراق خواهد شد.