پ.ک.ک یک جوان ایزدی را به طرز وحشیانەای بە قتل رساند

پ.ک.ک یک جوان ایزدی را به طرز وحشیانەای بە قتل رساند

چیا بوتان در اواخر سال 2021 توسط دو گریلای هـ.پ.گ به نامهای “سیوان کاتو و میلیتان بوتان” در کوه هفت طباق در نزدیکی دره هیشک به قتل رسید.

حزب کارگران کوردستان “پ.ک.ک” یک جوان ایزدی اهل شنگال به نام «چیا» را با دو گلوله کلاشینکف به وحشیانه ترین شکل کشت، یک گلولە به سر چیا و گلوله دوم به قلب او اصابت کرد.

بنا بە منابع دارکامازی، یک جوان ۲۱ ساله ایزدی با نام رمز “چیا بوتان” بدون هیچ گناهی و تنها برای جلوگیری از افشای این جنایت توسط شبه نظامیان پ.ک.ک کشته شده است. بە دوستانش گفته اند که او به شمال سوریه اعزام شده است.

درکا مازی از ابتدای انتشار صدها جنایت سازمان پ.ک.ک علیه مردم ایزدی را افشا کرده است و موفق به کسب اطلاعات کامل در مورد قتل این جوان ایزدی به نام چیا شده است.

چیا بوتان نام مستعار یکی از گریلاهای پ.ک.ک، کورد ایزدی، متولد سال 2002 و اهل روستای بورکه از توابع شنگال است. چیا جوانی رعنا و تنومند بود، هر کاری کە بە او محول میشد بە بهترین شکل ممکن بە انجام میرساند، به همین دلیل در بین دوستانش به «هوو» معروف بود.

چیا فقط یک خواهر داشت و همیشه عکس های خواهرش را به دوستان نزدیکش نشان می داد و در جمع دوستانش می گفت من تنها این خواهر را دارم، خیلی دوستش دارم و خیلی دلم برایش تنگ شده، PKK اجازه نمی دهد کنار خواهرم باشم. مادرم مسئول شورای پ‌ک‌ک است، پ‌ک‌ک ماهیانه ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار به خانواده‌ام می‌دهد.

چیا بوتان کی و چرا به PKK پیوست؟

در سال ۲۰۱۷ تحت تأثیر کادرهای پ.ک.ک که همیشه به خانه او می رفتند و در داخل خانه اش جلسات برگزار می کردند به پ.ک.ک پیوست. او مدتی در نیروهای “کلاه” سنجار بود، اما چون نمی خواست در نیروهای “کلاه” بماند، همیشه با مافوق خود مشکل داشت و کار به جایی رسید که یک بار مافوقش را کتک زد.

پ.ک.ک به شدت می ترسید که چیا بوتان فرار کند و پ.ک.ک را ترک کند، زیرا او اسرار زیادی داشت و مادرش نیز در پ.ک.ک مسئول بود، به همین دلیل او را متهم به استفاده از مواد مخدر کردند و به مدت ۶ ماه در زندان پ.ک.ک بود. سپس به شهر حسکه در غرب کوردستان منتقل شد و در دوره «سلاح های سنگین» شرکت کرد.

وی با توجه به هوش و مهارتی که داشت ۵ دوره در پ.ک.ک گذرانده است مانند “تک تیر اندازی، مواد منفجره، سلاح های سنگین، نحوه انجام عملیات، سلاح مرکزی”.

آخرین مأموریت وی در «یگان مسافرت شهید کریم» در «تاپا بابله» در روستای بابله نزدیک شهر دینارته بود.

در اواخر دسامبر ۲۰۲۱، پ‌ک‌ک یک جنایت بی‌اساس و دور از حقیقت را علیه او انجام داد و او را به روابط غیراخلاقی با زنی مبارز به نام اکسین عرب متهم کرد و سپس دستگیر شد.

با حضور ریزان آمد رئیس آکادمی ماهیر و کریم عادل رئیس یگان سیار جلسه ای در خصوص چیا برگزار شد کە در آن جلسە اکثریت شرکت کنندگان علیە چیا رأی دادەند و او عصبانی شد و گفت: اگر راست می گویید، شجاعانه تصمیم بگیرید و مرا بکشید وگرنه خودم را می کشم»، سپس به ریزان آمد توهین کرد و به طرف آشپزخانه دوید و با برداشتن چاقوی قصد خودکشی داشت که توسط دوستانش کنترل شد. سپس دستانش را بسته و او را به اتاق تونل برق بردند، جایی که مرد مسلحی به نام “کاراسو” از او محافظت می کرد.

عادل به کاراسو گفت: “در بالا تصمیم گرفته شده است که اگر به چیا فرصت خودکشی داده شود، از او دوری کند. به بهانه سیگار کشیدن از تونل بیرون بیا، چیا را تنها بگذار و تفنگ خود را نیز نزد او بسپار، بگذار خودش را بکشد».

بعد کاراسو اطلاعاتی به عادل می دهد و می گوید همان طور که شما گفتید من مدتی چیا را رها کردم و به اتاق دیگری رفتم، اسلحه ام را جا گذاشتم اما وقتی برگشتم چیا خواب بود و خودکشی نکردە بود.

سپس به دستور آمد و عادل، چیا توسط دو گریلای هـ.پ.گ به کوه هفت طباق برده می شود و در آنجا کشته می شود، پس از بازگشت این دو کادر به غار، عادل به نیروهای خود گفت: «هر کس در مورد چیا سؤال کرد، بگوئید او دیگر اینجا نیست و به جای دیگری منتقل شده است.»

چیا بوتان چگونه، کجا و توسط چه کسی کشته شد؟

چیا بوتان که در بین دوستانش به “هوو” شهرت داشت، در یکی از روزهای دوازدهمین ماە سال ۲۰۲۱ در ساعت ۱۵:۵۰ توسط دو گریلای هـ.پ.گ به نام های “سیوان کاتو و میلیتان بوتان” در کوه هفت طباق در نزدیکی دره هیشک به قتل رسید. آن 2 گریلای هـ.پ.گ در مرز شهر دینارته و با دو گلوله کە یک گلولە به سر چیا و گلوله دوم به قلب او اصابت کرد، چیا بوتان را بە  طرز وحشیانەای کشتە و سپس جنازه او را با چوب و خاک می پوشانند.