22 عضو مؤسس PKK و اعضای اولین کنگرە این حزب در کجا هستند؟

22 عضو مؤسس PKK و اعضای اولین کنگرە این حزب در کجا هستند؟

بخش 1: چرا تفسیر و درک کنگره مؤسس PKK مهم است؟

45 سال از تاسیس PKK می گذرد. پس از اولین کنگره در سال 1978، 11 کنگره تحت نام PKK و 10 جلسه عمومی تحت عنوان KCK برگزار شده است. یعنی PKK در این 45 سال در مجموع 21 کنگره تحت عنوان “پ.ک.ک” و “ک.ج.ک” برگزار کرده است. اگرچه هر یک از این کنگره ها ویژگی های خاص خود را دارند، اما در واقع همگی ادامه اولین کنگره PKK هستند که در سال 1978 برگزار شد، زیرا تمام رمزها و ویژگی های اولیه اولین کنگره PKK تا به امروز ادامه دارند.

چرا صحبت در مورد جلسەای کە در روستای “فیس” برگزار شد برای آشنایی با PKK مهم است؟

جلسه ای که در سال 1978 در روستای فیس برگزار شد حاوی اطلاعات مهمی برای شناخت درست ز PKK است. به طور کلی اشتباه نیست که به تمام فعالیت های PKK در دهه 1970 تا اولین کنگره به عنوان هستەی اصلی PKK اشاره کنیم. زیرا ویژگی های آن دوران به تمام سیستمها و فعالیت های این حزب منتقل شده است. بنابراین باید نگرش و رفتار PKK در دهه 70 و ویژگی های کنگره تأسیس PKK مورد بررسی عمیق قرار گیرد، زیرا شرایط فکری PKK در آن کنگره چگونه بود، امروز نیز همان شرایط را داراست.

PKK جلسه روستای “فیس” را هستە اصلی می داند، اما آن را بسیار متفاوت تعریف می کند

پ.‌ک.‌ک در طول این ۴۵ سال، به‌ویژه پس از سال ۲۰۰۰، داستان تأسیس خود را در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸ به‌عنوان یک اسطوره روایت می‌کند و آن را در چهار بخش کردستان گسترش می‌دهد. بر اساس داستانی کە پ.ک.ک از تأسیس خود ساختە است: «22 عضو در روستای “فیس” از توابع “الچه” در شمال کوردستان، در خانه “سیف الدین زوغورلو” بە شکلی کاملاً مخفیانه با یکدیگر دیدار کردند. آنها دو روز با هم بحث کردند و تصمیم گرفتند PKK را تأسیس کنند. از طرفی دیگر عبداللە اوجالان تأسیس پ.ک.ک را این‌گونه توصیف می‌کند: «پ.ک.ک را به خاطر وفاداری و گرامیداشت یاد «حقی قرار» یکی از اعضای برجسته ما که در 18 می 1977 در دیلوک کشته شد، تأسیس کردم”.

به گفته پ.ک.ک، “حزبی که در روستای فیس تأسیس شد، هموارە رشد کرده و بە آنچە امروز می بینیم رسیدە است”. البته این داستانی است که پ.ک.ک می‌گوید، اما کنگره‌ای که پ.ک.ک از آن به عنوان «تغییر تاریخی و گامی افسانه‌ای» یاد می‌کند، حقیقتی بسیار متفاوت دارد.

اعداد حقیقی آن روایت

ابن خلدون یکی از مهم ترین فیلسوفان و متفکران عرصه جامعه شناسی و تاریخ، سخن بسیار مهمی دارد: «به چیزهایی ایمان داشته باشید که با اعداد قابل اندازه گیری هستند و اندازه و وزن آنها با اعداد بیان و مشخص می شوند. زیرا مسائلی کە با اعداد قابل سنجش و اندازەگیری هستند، میتواند انسان را تغییر می دهد تا حدی که آنها را از گفتن دروغ باز بدارد”.

بله، کاملاً درست است، چیزهایی که به اعداد و به ارقام حقیقی تفسیر می شوند، نیازی به خرافات ندارند. کنگره تأسیس PKK را بر اساس همین اصل علمی، عددی و به دور از خرافات تفسیر خواهیم کرد، کنگره ای که هر ساله با هلهله، شعار، ترانە و رقص برگزار می شود. مناسب ترین راه این است که نگاهی گذرا به سرنوشت کسانی بیاندازیم که PKK را تأسیس کردەاند. زیرا کنگره نه به قدرت الهی بلکه به دست این افراد تشکیل شده است. واقعا الان این افراد کجا هستند؟ آنها چکار می کنند؟ هر کدام از بنیانگذاران PKK چە سرنوشتی داشتەاند؟ پاسخ به این سوالات بسیار مهم است.

گذشته نمرده است، گذشته زنده است و در عصر جدید زندگی می کند. سرنوشت بنیانگذاران PKK و ویژگی های اصلی این هستە اساسی به ما کمک می کند تا PKK را بهتر بشناسیم و تعریف کنیم. زیرا سرنوشت کسانی که PKK را تأسیس کردەاند، داستان و سرنوشت همان افرادی خواهد بود که در حال حاضر کادر PKK هستند و دور این حزب جمع شده اند. بله، باید دوباره این سوال مهم را بپرسیم: هر کدام از بنیانگذاران PKK چە سرنوشتی داشتەاند؟

کسانی که در کنگره تأسیس PKK شرکت کردند چه کسانی بودند؟

اولین کنگره PKK با حضور 22 نفر برگزار شد که دو نفر از آنها زن بودند.

این 22 نفر عبارت بودند از:

کسیرا یلدریم (اوجالان)، عبدالله اوجالان، حسین توپگیدر، محمد شنر، باکی کرار، رسول آلتونوک، علی چتینیر، فرزند تاگاچ، صبحی کاراکوش، شاهین دونمز، محمد توران، علی گوندوز، فاروق اوزدمیر، عباس گوکتاش، علی حیدر قیتان، سیف الدین زوغورلو، مظلوم دوغان، جمیل بایک، دوران کالکان، عبدالله کومرال، محمد خیری دورموش.

سرنوشت 22 بنیانگذار PKK بسیار جالب است. همانطور که ابن خلدون گفته است، اگر پیامدها و شرایط را به جای روایت، با اعداد تفسیر کنیم، تصویری که می بینیم بسیار جالب خواهد بود. در سلسله مقالاتی سرنوشت آنها را یکی یکی توضیح خواهیم داد.

با ما باشید…