اعلام وضعیت اضطراری در بریتیش کلمبیای کانادا در پی ادامه آتش‌سوزی جنگل‌ها

اعلام وضعیت اضطراری در بریتیش کلمبیای کانادا در پی ادامه آتش‌سوزی جنگل‌ها

غیر از شمال غرب کانادا، صدها مورد دیگر از حریق در سایر مناطق این کشور نیز در جریان است.

با ادامه آتش‌سوزی‌های مهیبی که در ماه‌های اخیر دامن‌گیر کانادا شده، مسئولان استان بریتیش کلمبیا در غرب این کشور، روز شنبه ۲۸ مرداد، حالت اضطراری برقرار کرده و همزمان هزاران تن برای خروج از یک شهر که آتش در حال نزدیک ‌شدن به آن است تلاش می‌کنند.

به گفته مقامات این استان، تا غروب جمعه دست‌کم ۱۹ هزار تن از ساکنان شهر یِلُونایف از بیم جان خود گریختند. شبکه سی‌ان‌ان وضعیت ساکنان نگران از سرنوشت خود را در حال تخلیه، پرهرج‌ومرج توصیف کرد.

تلاش برای خروج از یلونایف در حالی است که این شهر پیشتر به عنوان محلی جهت پناهگاه برای سایر ساکنان گریخته از آتش‌سوزی‌ها در نظر گرفته شده بود. اما یلونایف از جمعه خالی شده، محل‌های کسب و کار بسته است و هر کسی در فکر فرار است.

دست‌کم ۲۰۰ مورد آتش‌سوزی در این بخش که مهار آن در حال حاضر غیرممکن است، غیر از یلونایف بزرگراه منتهی به شهر را با مخاطره روبه‌رو کرده است. حدود دو برابر دیگر از موارد فعال حریق نیز در بریتیش کلمبیا در جریان است.

گسترش احتمالی حریق در نتیجه وزش بادهایی که مسیر آن غیرقابل پیش‌بینی است، سبب شد که مسئولان دستور تخلیه صادر کنند. مدیر عملیات اضطراری بریتیش کلمبیا گفت مقابله با آتش در حالی که وزش این نوع بادها در جریان است، ناکام خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت دستور تخلیه شامل حدود ۶۵ درصد از جمعیت ساکن در شمال غرب کشور شده است. غیر از پروازهای امدادرسانی و تخلیه، پروازهای عادی در این بخش لغو شده است.

مسئولان از کسانی که خودرو دارند، خواستند از طریق جاده خود را نجات داده و افرادی را نیز که اتومبیل ندارند، با خود ببرند. اما برخی از شاهدان به سی‌ان‌ان گفتند که از شعله‌های آتشی که در جاده‌ها دیدند، به هراس افتاده و انبوه دود دید در جاده را دشوار کرده بود.

ویدئوهای گرفته شده از سوی مردم در شهر کِلُونای غربی حاکی از پیشروی آتش بود و روز جمعه تپه‌هایی که دریاچه مشهور خال‌خالی اوکاناگان را دربرگرفته، در شعله‌های آتش می‌سوخت. ساکنان اطراف دریاچه مشمول دستور تخلیه شده‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر، جمعه‌شب در یک نشست خبری گفت دولت امکانات قابل توجهی را برای کمک به تخلیه هوایی و نیز برای خاموش کردن حریق در شمال غربی کشور اختصاص داده است. او در ادمونتون که نزدیک‌ترین شهر به یلونایف است، با وزیران و سران سازمان‌های امداد جلسه اضطراری برگزار کرده بود.

بیل بلر، وزیر امنیت عمومی، در پی نشست ادمونتون گفت تمرکز بر کمک به آسیب‌پذیرترین افراد است و تا هر زمان که طول بکشد، نیروها در محل حضور خواهند داشت. او گفت ارتش مسئول انتقال هوایی پرسنل امداد و تجهیزات برای اطفای حریق است و به تخلیه شهرها نیز کمک خواهد کرد.

غیر از شمال غرب کانادا، صدها مورد دیگر از حریق در سایر مناطق این کشور نیز در جریان است.

حریق که از پنج ماه پیش بخش‌هایی از کانادا را دربرگرفته، در مقایسه با میانگین سالانه، امسال بیش از شش برابر از زمین‌ها را که معادل ۱۳ میلیون هکتار است، سوزانده؛ مساحتی که از کل وسعت ایالت پنسیلوانیای آمریکا بیشتر است. در این دوره هوای بخش‌هایی از کانادا تا تورونتو و نیز در بخش‌هایی از آمریکا در نتیجه این حریق‌ها، به‌شدت دودآلود بوده است.

آتش‌سوزی‌های جاری تاثیراتی عمیق بر اقلیم جهانی داشته، سبب انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای شده و خود این امر نیز گرمایش جهانی را سریع‌تر کرده است.

به گفته کارشناسان، موقعیت جنگلی کانادا این کشور را سریع‌تر از سایر نقاط دنیا با روند گرمایش روبه‌رو کرده، به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر با رویدادهای وخیم آب‌وهوایی دست‌وپنجه نرم کرده است.