شعبدەبازیهای پ ک ک و حکایت اتحاد ملی کوردها ـ 2

شعبدەبازیهای پ ک ک و حکایت اتحاد ملی کوردها

پ ک ک در سایەی ضعف سیاسگذاری رهبران خود بخش قابل ملاحظەای از توان و قدرت خود را از دست دادە است

همچنان کە در بخشی قبلی بدان اشارە شد متأسفانە حزب کارگران کوردستان بە اتحاد ملی کوردها اعتقاد ندارد و تنها میخواهد وانمود کند کە حزبی است مبارز و برای ایجاد اتحاد ملی کوردها تلاش میکند. در واقع پ ک ک اهداف و استراتژی خاص خود را در رابطە با بکارگیری اصطلاح “اتحاد ملی کوردها” تعقیب کرد.

سیاست جنگ خندقها در سال 2016، تسلیم کردن “عفرین” در سال 2018 و همچنین اشغال شدن مناطق دیگری از خاک غرب کوردستان توسط نیروهای اشغالگر ترکیە، در ماههای اخیر، نشان دهندەی این واقعیت هستند کە رهبران حزب کارگران کوردستان در سیاستگذاری نقایص بزرگی دارند. پ ک ک در سایەی ضعف سیاسگذاری رهبران خود بخش قابل ملاحظەای از توان و قدرت خود را از دست دادە است.

پ ک ک بحث اتحاد ملی کوردها  را بهدف بدست آوردن اعتبار از دست رفتە، بکار میگیرد

هر سال رهبران حزب کارگران کوردستان نوید سالی موفقیت آمیز و رهایی از چنگ استعمارگران را بە کوردها میدهند ولی در عمل خلاف این وعدەها مشاهدە میشوند. ملت کورد دیگر از این قبیل وعدەهای توخالی خستە شدەاند. حزب کارگران کوردستان برای حفظ اعتبار خود، متد مظلوم نمایی را بکار میگیرد. هدف این حزب از بە میان آوردن بحث اتحاد ملی کوردها نیز بهدف بدست آوردن اعتبار از دست رفتە در سایەی سیاستهای اشتباە رهبری خود است و متأسفانە نیت انقلابی و دلسوزانەای در آن وجود ندارد.

پ ک ک برای دستیابی بە این اهداف، استراتژی مشخصی دارد کە رسانە و دستگاههای تبلیغاتی حزب، ستون اصلی این استراتژی بحساب می آید. حزب کارگران کوردستان هر وقت لازم بداند از طریق رسانەهای وابستە بە خود حملات رسانەایی وسیعی علیە سازمانهای ملی گرای دیگر کوردستان از جملە حزب دمکرات کوردستان براە میآندازد و روزانە گزارشهایی دربارەی ضروری بودن اتحاد ملی کوردها را نشر میدهد. بعد از اشغال بخشهای وسیعی از خاک غرب کوردستان کە سیاستهای غلط رهبران پ ک ک یکی از دلایل اصلی آن بود، رهبران این حزب تلرانس و انعطاف بیشتری از خود نشان دادە و هموارە خود را آمادەی همکاری با احزاب دیگر کوردستان قلمداد میکنند.

اما این حزب در واقع  میخواهد اینچنین بنماید کە وظائف خود در رابطە با اتحاد ملی کوردها بە انجام رساندە و احزاب دیگر کوردستان را متهم بە کارشکنی در راستای ایجاد این اتحاد معرفی کند. پ ک ک در روزهای اخیر و در تازەترین حملات رسانەایی خود علیە حزب دموکرات کوردستان ابلاغ داشتە است: “پارت دموکرات کوردستان آمادە نیست بە خط موافقان اتحاد ملی کوردستان بپیوندد و ما هیچ کاری از دستمان بر نمی آید.” در واقع شعبدە باز جامعەی سیاسی کوردستان خنجری را کە برای از بین بردن همبستگی کوردها بکار میگیرد را اینبار در شکل اتحاد ملی کوردها نمایان میسازد.

در تاریخ 18/1/2020، در شهر “آمد” شمال کوردستان، نشستی تحت عنوان اتحاد ملی برگزار شد. سە جریان( ‌HDP، DTK، DBP) نزدیک بە حزب کارگران کردستان در آن مشارکت داشتند. این سازمانها نە تنها نزدیک بە پ ک ک بلکە در واقع بخشی از این حزب بشمار می آیند و در شمال کوردستان فعالیت دارند و اهداف اصلی این جریانها پروژە بە شهروندی ترکیە درآوردن کوردها میباشد.

اولا منطقی نیست جریانی همزمان هم بدنبال پروژە شهروندسازی ترکیە باشد و هم ادعای ایجاد اتحاد ملی کوردها را داشتە باشد. زیرا این دو جهانبینی در تقابل آشکار با هم قرار دارند و دو مشی کاملا جدا از هم را تعقیب میکنند.

رژیم ترکیە با هرآنچە برای مسألە کوردها مثبت باشد در تقابل خواهد بود

ثانیا این سؤال پیش می آید کە دولت استعمارگر ترکیە در حالی کە فعالیتهای محدود حزب دمکراتیک خلقها را برنمیتابد، چگونە جازە دادە است نشستی در رابطە با اتحاد ملی کوردها در قلمرو او انجام بگیرد؟ آیا واقعا حاکمیت استعمارگر ترکیە خواهان حل مسألە کورد و بوجود آمدن اتحاد ملی کوردهاست؟ بدیهی است کە رژیم ترکیە با هرآنچە برای مسألە کوردها مثبت باشد در تقابل خواهد بود اما با علم بە اینکە میداند برنامەهای پ ک ک برای اتحاد ملی کوردها واقعی نیستند و در واقع ترکیە از مشغول شدن احزاب و مبارزین کورد بە مسائل داخلی و فراموش کردن مبارزە با استعمارگران کوردستان خرسند خواهد بود.

آنچە کە عیان است پ ک ک و حزب دمکراتیک خلقها  در آنکارا بە ترک گرایی میپردازند و در شمال کوردستان خود را بعنوان مدافع اتحاد ملی کوردها معرفی میکنند. این رفتار متناقض پ ک ک و “HDP” مسألە اتحاد ملی کوردها را با مشکلات عدیدەایی دچار ساختە کە میتوان گفت با برداشتن یک گام  بە پیش، چندین گام بە عقب بر میگردد.

کورد بە چنین شعبدەبازیهایی احتیاج ندارد، کوردها بە اتحاد ملی واقعی نیاز دارند. منافع و دستاوردهای کورد در معرض تهدیدی جدی قرار دارند. اتحاد ملی با سناریوهای جعلی و ایجاد کنسرت تحقق نمیپذیرد. اتحاد ملی کوردها قبل از هر چیز بە فداکاری و گذشت و تحلیل واقعی و دقیق و صادقانە نیاز دارد. اتحاد ملی بە استراتژی ملی و سازمان و تشکلات ملی نیاز دارد. وقت آن فرا رسیدە است کە حزب کارگران کوردستان باری برای همیشە از این شعبدەبازیها دست بکشد و نشر مطالبی کە غیر از خدمت بە استعمارگران کوردستان هیچ سود دیگری ندارد را متوقف سازد. رهبری پ ک ک اگر واقعا میخواهند کوردها بە اتحاد ملی برسند باید اجازە ندهند مطالبی نظیر مقالات “مصطفی قرەسو” و “دوران کالکان” از رسانەهای این حزب پخش شوند.