کشف سیاره‌ ‘کوتوله سفید’ با امکان وجود حیات

کشف سیاره‌'کوتوله سفید' با امکان وجود حیات

سیاره کشف شده 117 سال نوری از زمین فاصله دارد و تخمین زده شده است که فاصله آن تا خورشیدش 60 برابر کمتر از فاصله زمین تا خورشید منظومه شمسی است.

اخنرشناسان بر این باورند که ممکن است در سیاره‌ای در مجاورت یک خورشید در حال مرگ حیات وجود داشته باشد. در صورت تایید این نظر، این اولین باری است که یک سیاره دارای امکان بالقوه حیات در مدار یک “کوتوله سفید” کشف شده است.

سیاره مورد نظر در منطقه زندگی‌پذیر یا “کمربند حیات” یک ستاره در حال مرگ شناسایی شده است. دمای سیاره‌ها در کمربند حیات یک ستاره نه بسیار سرد و نه به شدت گرم است و در نتیجه امکان وجود حیات به شکلی که برای بشر آشناست در آن وجود دارد.

نتیجه تحقیقات این اخترشناسان در بولتن ماهانه انجمن سلطنتی نجوم بریتاینا منتشر شده است.

پروفسور جی فریحی، استاد یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن که هدایت این پژوهش را در دست داشت گفته است که کشف این سیاره برای اخترشناسان کاملا جدید بوده است.

وی افزوده است که “این اولین باری است که در منطقه کمربند حیات یک کوتوله سفید سیاره‌ای دیده می‌شود و این احتمال وجود دارد که در جهان دیگری که گرد آن در گردش است حیات شکل گرفته باشد.”

ستارگان بسیار بزرگ پس از مرگ به سیاهچاله تبدیل می‌شوند، اما سرنوشت ستارگان کوچکتری مانند خورشید منطومه شمسی تبدیل آنها به کوتوله‌های سفید است. کوتوله‌های سفید تمامی سوخت هسته‌ای خود را تمام کرده و لایه‌های بیرونی خود را از دست داده‌اند.

آنها معمولا به اندازه یک سیاره هستند و در آغاز شکل‌گیری نور سفید مایل به آبی از خود منتشر می‌کنند.

سیاره کشف شده ۱۱۷ سال نوری از زمین فاصله دارد و تخمین زده شده است که فاصله آن تا خورشید رو به مرگش ۶۰ برابر کمتر از فاصله زمین تا خورشید منظومه شمسی است.

گروه پژوهشی به طور مستقیم این سیاره را مشاهده نکرده اما حرکت ۶۵ “سازه” به اندازه ماه زمین در اطراف منطقه کمربند حیات کوتوله سفید وجود آن را نشان می‌دهد. پژوهشگران دریافته‌اند که فاصله این سازه‌ها نسبت به یکدیگر تغییر نمی‌کند که حاکی از آن است که آنها تحت تأثیر گرانش یک سیاره در مجاورت کوتوله سفید هستند.

به گفته پروفسور فیرحی “کشف این مشاهدات گروه پژوهشی را تکان داد زیرا حرکت این سازه‌ها چنان دقیق بود که احتمال اشتباه در آن نمی‌رفت.”

منطقه زندگی‌پذیر یا کمربند حیات باریکه‌ای در اطراف یک ستاره است که سیاره‌های واقع در آن می‌توانند دارای آب باشند و حیات در آن شکل بگیرد. گاه برای این منطقه از اصطلاح “گلدیلاک” استفاده می‌شود.

سیاره نزدیک‌تر از این منطقه به ستاره بیش از اندازه گرم و سیاره دورتر از آن بیش از حد سرد است.